HTML

2008.12.20. 23:57 4/7

5. nap (különkiadás) - Minszki metró

Véletlenül bukkantam a lenti cikkre, ami az ötletet adta ahhoz, hogy a metró esetleg megér egy önálló bejegyzést is. Persze nem olyan legendás mint a londoni vagy párizsi (sőt semmilyen hírneve nincs szerintem), mégis valamilyen megmagyarázhatatlan okból külföldön metrózni különleges élményt jelent, és nem csak a metrórajongóknak! (a részletes történeti, szakmai és egyéb ismertetőktől, elemzésektől most eltekintenék, a neten számtalan jobbnál jobb oldalt találni mindenféle infóval, pl itt: www.urbanrail.net/eu/min/minsk.htm . A lényeg röviden, 2 vonal, 25 állomás, és kb 30km-es hossz, ebből mi ha jól számoltam 9 megállóban fordultunk meg, a csak utazás során érintettek nem számítva).

Minszkben, ahogy általában az egykori szovjet érdekszféra egyéb részein is, a metrózás egyben némi orvosságot is jelenthet a honvágyra, hiszen itt is a klasszikus kék kocsik járnak.

Különbség Budapesthez képest sokkál inkább belül van, mind az állomásokat, mind a metrókocsikat tekintve. Az aluljárókat már említettem, de nem lehet elégszer hangsúlyozni azt a tisztaságot ami ott uralkodik - egy-két központi állomástól eltekintve reklámok sincsenek, a koldusok, hajléktalanok, paprika és virágárusok pedig az állandó rendőri jelenlétnek köszönhetően valószínűleg hírből sem ismert fogalmak. Boltok helyenként találhatóak, de eléggé véletlenszerűnek tűnt hogy melyik állomáson milyen profillal - újságos pl alig volt, néha láttam kávézót vagy közértet, könyves, cd és telefonboltokat is, de általánosságban megjegyezhető hogy bármelyik nagyobb magyar állomás kínálata ezekhez képest egy többszintes plázának tűnik (hogy ez pozitív vagy negatív, mindenki döntse el maga:). 
 

A másik különbség a kocsikon belül figyelhető meg, mostmár biztos nem lesz meglepetés, hogy mindegyik amit láttam tiszta, firkáktól és vandalizmus nyomaitól mentes volt, és még a lámpák is kíválóan működtek, senkinek nem kell a szeme épségét kockáztatnia, hogy újságot vagy könyvet tudjon olvasni.

Az állomások amúgy mindenhol a 70-es évek szocreál sémáit követik, itt-ott egy két hazafias domborművel, vagy vöröscsillaggal megtűzdelve (Vörös csillag a Lenin tér nevű állomáson, hol itt a gond? :P):

Népművészeti motívumok: 

Bár nem értek a metróépítészethez, biztos nem véletlen a séma, hogy a belvárosi nagyobb forgalmú állomások itt is mindkét irányba közös ki-beszálló peronnal készülnek (mint pl itthon Nagyvárad tér), míg a külvárosokban már jobb oldalon kell kiszállni (pl. Gyöngyösi utca), feltehetően az egyszerűbb, felszín közeli építés és a kisebb forgalom miatt.

A vonatok távozási idejét, a következő érkezését, és a pontos időt minden állomáson, minden irányban digitális kijelzők mutatják - ilyesmire már Budapesten is vannak próbálkozások, de a teljes lefedettség egyelőre csak álom azthiszem. 

A használathoz némi praktikus tanács:
Miután az utcán megtaláltuk a metróállomást, és nagyjából azt is tudjuk merre és miért akarunk menni, az aluljáróban a zöld feliratos lengőajtókat keressük (a piros a kijárat, arra ne menjünk, mert elvisz a rendőr gondolom). A pontos kiírás nem is lényeges, mindenhol egyformán jelölik. Itt következő pontként a jegypénztárat keressük, kis ablak a falba vágva, többnyire csak egy/vagy csak egy működő ponttal. Ha nagyon bizonytalanok vagyunk, akkor a sorban álló embereket keressük a szemünkkel, de megijedni nem kell, biztos hogy pár másodpercen belül jegyhez jutunk. A bejutás kétféle módon lehetséges, vagy mágneskártyás-lehúzós bérlettel amit nem próbáltunk, vagy kis rózsaszín játékpénzre hasonlító zsetonokkal (oroszul is így kell kérni egyébként, legalább a "darabszám + zseton" kombináció mindig működött nekem). Ez ottjártunkkor 600 rubelt, azaz kb. 57 forintot kóstált darabonként, és elvileg bedobástól korlátlan ideig, korlátlan átszállásra jó, amíg el nem hagyjuk a metró területét valamelyik állomáson.
Szóval ha megvan a zsetonunk, csak elég bedobni ezekbe az automatákba (jobboldalt a bódéban a felügyelő-néni megvan?):

(ha jól csináltuk a piros lámpa zöldre vált), és utazhatunk is - többet se ellenőr se rendőr nem fog már zaklatni a jegyünk miatt:

Zárszóként csak annyit, hogy bár csak két nap utaztunk vele, a végére már nagyon belejöttünk és mindenhová metróval jártunk, csúcsidőben tényleg kicsit zsúfolt, de amúgy nagyon praktikus, gyors és olcsó közlekedési mód - amilyennek a metrónak normál esetben is lennie kell persze :)

És ha már szó volt róla, bemásolom az ötletadó cikket is. Személyes megjegyzésem hozzá, hogy nem három szakaszt, hanem inkább csak három állomást adtak át az önállóvá válás után 2004-ig, ám azóta történtek további bővítések, sőt 2010 után terveznek egy harmadik vonalat is építeni. A cikkben számolt mutatószám amúgy nem teljesen objektív, nyilván az ez alapján számolt nagyobb lefedettség ellenére sem fogjuk a pestinél sűrűbbnek érezni a hálózatot, különösen nem turistaként - a metró leginkább a nagy külvárosi lakótelepek bekapcsolására épült. A szűk belvároson belüli közlekedésre például alig alkalmas, ha a két vonal amúgy külön néven szereplő találkozását egynek veszem, akkor mindössze 3 megállója található itt, ebből kettő amúgyis olyan közel, hogy közöttük nem igen fogunk soha közlekedni. Tehát a belváros bejárása leginkább gyalogos feladat, de ha szállodánk messzebb található, vonaton érkezünk, jól tervezzük a turistaútvonalat, távolabbi látnivalókra vagyunk kíváncsiak (pl. Könyvtár, Holokauszt-emlékmű), vagy egyszerűen csak metrózgatni szeretnénk kicsit, akkor mindenképp lesz alkalmunk használni.

"Minszk és Bukarest is veri Budapestet

| 2004. 01. 09., 16:40 | Frissítve: 2004. január 12., hétfő 09:19

Prága, Moszkva, Bukarest - a lakosság arányához képest ezek a Kelet- és Közép-Európa nagyvárosok vannak legjobban ellátva metróval. A berlini metroPlanet anyagainak felhasználásával készült összeállításunkból kiderül, hogy a volt európai szocialista országok városainak metróhálózata a rendszerváltás óta mindenhol bővült - kivéve Budapestet, ahol egy kilométer új alagút nem épült. Szófiában és Varsóban évekkel a kommunizmus összeomlása után indult meg a metróközlekedés.

A rendszerváltás után nem épült több metróvonal Budapesten. A hármas metró Árpád hídtól Újpest Központig tartó szakaszának 1990-es átadása után egy kilométerrel sem bővült a fővárosi hálózat. A négyes metró ötlete [1] - Dél-Buda-Rákospalota néven - már egy 1972-es közlekedésfejlesztési tervben felvetődött, megvalósítása - bár törvény is van rá [2] - késik. A kék metrónak pedig már régen Káposztásmegyerig kellene járnia [3].

 

Prágától Dnyepropetrovszkig
Százezer lakosra jutó metróvonal hossza kilométerben Közép- és Kelet-Európa egykori szocialista országainak nagyvárosaiban. Összeállításunkban az 1990 előtt megosztott Berlin nem szerepel.
1. Prága 4,1
2. Moszkva 2,9
3. Bukarest 2,7
4. Minszk 2,6
5. Krivoj Rog 2,5
6. Szentpétervár 2,3
7. Kijev 2,2
8. Budapest 1,8
9. Harkov 1,6
10. Nyizsnyij Novgorod 1,3
11. Varsó 1
12. Szamara 0,75
13. Szófia 0,7
14. Dnyepropetrovszk 0,6

 

Prága a legjobban behálózott

A társadalmi és gazdasági átalakulást, valamint az ezzel járó pénzhiányt más kelet- és közép-európai városok metróberuházásai kevésbé sínylették meg. Ahol a rendszerváltás előtt is volt metró, ott bővült a hálózat. A budapestiéhez hasonló, szovjet típusú metróval rendelkező Prágában például a B vonal 5-5 állomással lett hosszabb, a C vonal északi meghosszabbításán már dolgoznak. Nem véletlen, hogy a cseh főváros - Moszkva és Bukarest után - metróvonallal a legjobban behálózott a volt szocialista tábor városai közül. (Lásd táblázatunkat!)

Romániában már van négyes metró, igaz, mindössze négy megállóból áll a 3,6 kilométer hosszú szakasz. Az újabb részt már építik.

Gorbacsov óta két vonal

 

Szentpétervár: föld alatti hatalom (Fotó: metroPlanet)

 

Az egy évben hárommilliárd embert szállító moszkvai metró [4] továbbépítését sem hátráltatta a szocializmus bukása. Az 1935-ben átadott első vonalat 2002-ben, a másodikat 1995-ben, a harmadikat 2003-ban hosszabbították; a kilencedikhez a Szovjetunió összeomlása után öt új szakaszt építettek. A polgárainak lassan nyugati életszínvonalat nyújtó Moszkva, mely a viszonylagos jóléttel azért kivételnek számít Oroszországban, két új vonallal is bővült Mihail Gorbacsov hatalomból való távozása óta.

A másik orosz metropolisz, a 4,7 milliós Szentpétervár négy vonalából csak a legújabb bővült az elmúlt 12 évben. Az ötös vonal építését a kilencvenes években a pénzhiány miatt kellett felfüggeszteni. Oroszország európai részén Nyizsnyij Novgorod és Szamara hálózata is négy-négy állomással bővült az elmúlt években.

Varsóban és Szófiában a rendszerváltozás után

 

Az új varsói metró a régi orosz kocsikkal (Fotó: metroPlanet)

 

Ukrajna négy városában is jár metró. A 2,5 milliós Kijevben az ország függetlenné válása óta 15,9 kilométer új szakaszt adtak át. Ez kétszer akkora távolság, mint a Budapestre tervezett négyes metró alagútjának hossza. Harkovban és Dnyepropetrovszkban metró, Krivoj Rogban a föld alatt is közlekedő gyorsvillamos jár, a független Ukrajna kikiáltása után átadott új szakaszokkal.

Minszkben három szakaszt adtak át Belorusszia önállóvá válása után, ettől Fehéroroszország persze nem tartozik a világ boldogabb részéhez.

Varsóban és Szófiában a rendszerváltozás után indult meg a metróközlekedés. A lengyel fővárosban a tizenöt szakaszos vonalat négy ütemben adták át, az utolsót alig egy hónapja. Szófiában az elmúlt öt évben indulhatott meg a forgalom a 9,9 kilométernyi vonalon. A gyorsaságot Magyarország is megirigyelhetné. "

forrás: index.hu/politika/belfold/metro0109/

24 komment

Címkék: hasznos metró élmények


A bejegyzés trackback címe:

https://viaminsk.blog.hu/api/trackback/id/tr83831616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baba jaga 2008.12.21. 10:01:17

hát,ha te annyira jól érzed ott magad,
éljél arrafelé.
belorusszia,ukrajna maga a paradicsom.
gratulálok!

D. Gromov 2008.12.21. 10:35:35

Hát ez aztán egy igazán érdemi komment volt, gratulálok.

dansun 2008.12.21. 10:56:38

Jaga, nem szóltál volna, bölcs maradtál volna! Ha arra nem veszed a fáradtságot, hogy megnézd egy kirándulásról szól a blog, akkor...
...eh, mindegy.
Amúgy nekem van két fehérorosz ismerősöm. Igaz már mindketten az USA-ban élnek. Jel? Jel.

dansun 2008.12.21. 11:39:36

indafoto.hu/dansun/moszkva
Itt van pár kép az egyik új moszkvai metróállomásról. Direkt megnéztem az illesztéseket, hát példát lehetne venni az építési minőségről:
index.hu/politika/belfold/budapest/2esmetro7580/

Kuruttya 2008.12.21. 11:40:20

Azért ez a metró összehasonlító táblázat úgy lenne fair, ha a HÉV budapesten belüli állomásait is belevennénk, mivel azt kb annyi különbözteti meg a metrótól, hogy a föld felett jár, nem alatta. (És ez az utazás szempontjából aligha befolyásoló tényező.) És pl. Prágában nincs a pesti HÉV-hez hasonló tömegközlekedési eszköz.

Kuruttya 2008.12.21. 11:44:45

Továbbá hozzátenném, hogy Budapest külvárosa sokkal nagyobb, mint Prágáé, belvárosa viszont pont ugyanakkora. És mivel a metrók főként a belső területeket szolgálják ki, a 100e lakosra jutó összehasonlítás is torz adatokat ad. Konkrétan ha lecsatolnánk az (amúgyis feleslegesen Budapesthez csatolt) falvakat (pl. Pestszentimre), máris más lenne a helyzet ebben az összehasonlításban.

Ghunner 2008.12.21. 11:45:11

Baba jaga: a tiedhez hasonló mentalitás miatt kullog az országunk egyre hátrébb mindenféle listákon. Most éppen arra világítottak rá hogy a metró-kérdésben is húznak el mellettünk az általunk lesajnált volt szocialista országok.

molnibalage 2008.12.21. 12:21:07

Nem paradicsom, de bazdmeg legalább egy metrót tudnak üzemeltetni. Nézd már me ga begördülő metrót. Kívülről olyan, mintha most jött volna ki a gyárból. Milyen a pesti? Lassan már festék sincs rajta.

xk2spv 2008.12.21. 12:25:56

Azért, egy kis híján öt éves cikkel alátámasztani a magyarországi sivárságot, nem akármekkora csúsztatás!

..::Froschlama::.. (törölt) 2008.12.21. 12:38:04

Nemtudom...ahogy elnéztem az állomások fotóit...irigyelhetjük az ottani életet. Mindenhol nagy LCD kijelzők, a metrő elején LED-es viszonylatjelző. Ilyen milyen lesz az elvileg fejlettebb Magyarországon???

Kalmár 2008.12.21. 12:48:10

Szerintem nem azt kell ebből levágni, hogy a mi tömegközlekedésünk a bányászbéka alatt helyezkedik el, hanem, hogy végre új perspektívák nyíltak előttünk:
Már nem csak a nyugattól tanulhatunk, hanem északtól, kelettől, déltől.
Lásd meg a lehetőséget, a nehézségben......na pozitív voltam??

Kalmár 2008.12.21. 12:49:08

Ja. és majd elfelejtettem, tetszett a blog. Tartalmas, érdekes.

Köszi

Panzer 2008.12.21. 13:03:50

Most talaltam csak meg a blogot - orulok, hogy valaki a vilagnak errol a felerol is is! :)

Ha van meg idotok, erdemes kimenni a Vosztok megallohoz, ott van ugyanis a nemzeti konytar epulete - az kb. olyan, mint a Halalcsillag, nem szabad kihagyni.

(Tanultam Minszkben egy ideig, ugyhogy ha kell valami tipp, szolj! :) )

Udv,
Panzer

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2008.12.21. 13:39:11

Meg kell valljam, nagyon érdekesnek találom a volt szovjet tagállamokat és az ezekről szóló úti beszámolókat, én sem tudom kihagyni, hogy ne hasonlítsam össze akarva-akaratlanul is a hazai (budapesti) földalatti közlekedéssel (nem, soha nem jártam még ezekben a városokban, soha nem is metróztam ott). Nekem leginkább amiatt savanyú a szőlő, mert egy olyan országban, ami állítólag fejletlenebb kicsiny hazánknál, meg tudják oldani, hogy az állomások és a metrók működjenek, karban legyenek tartva, és ráadásul tiszták legyenek, nem is beszélve arról, hogy a beléptetés is meg van oldva. Azért ez szerintem nagyban hozzájárul az emberek közérzetéhez. Na most jó dühös lettem.

thais 2008.12.21. 14:23:02

Minszkben, sajnos, még nem voltam, de Moszkvában és Péterváron már utaztam metróval. A tömeget leszámítva, semmi negytaív élmény nem ért. SŐT! Tiszta, szervezett, sokkal olcsóbb, semmi hajléktalan, koldus, stb. Még azalulművelt ellenőrök sem bántottak minket. A villamosok is nagyon tiszták voltak. A külvárosi vonatok rendkívül precízen meg vannak szervezve és tiszták. Szóval, lenne bőven tanulnivalónk Oroszországtól.

thais 2008.12.21. 14:25:03

Baba-Jagának üzenem, hogy ott nagyon jó az élet. Úgy veszem észte, még sosem járt arra. Amit pedig nem ismer, arról ne nyilatkozzon.

JámborAndrás · http://magyarinfo.blog.hu/ 2008.12.21. 15:16:42

Ha nálunk is lennének posztos rendörők akik szétverhetik mások pofáját akkor itt is lenne tiszta Mertó!
Rend! Tett! Haza!
Éljen a Magyar cár atyuska!

Sofian 2008.12.21. 15:58:22

Ez megint egy ilyen...jajj de szar nekünk post.

D. Gromov 2008.12.21. 17:54:09

A francokat. Ide ugrunk, beszólunk, megyünk tovább. Nézz már szét rendesen.

4/7 · http://viaminsk.blog.hu 2008.12.21. 19:37:28

xk2spv:
Mint le is írtam az elején, a cikk csak ötletadó volt, a bejegyzés másról szól. De ha már így szóba került, szerintem pont hogy akár egy 5 éves cikkel is alá lehetne támasztani a mai valóságot. Legalábbis szerintem ha most írnák újra sem igen lenne jobb a helyzet, sőt. Hacsak nem külföldön közben kifejezetten metró-visszafejlesztésbe, állomásbezárásokba és vonalmegszüntetésekbe fogtak :P Legalábbis tudtommal nálunk nem sok új kilométert adtak át az elmúlt 5 évben...

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.12.22. 23:40:52

Az első sorokat olvasva egy pillanatra teljesen összeszorult a szívem, hogy ez volt az ötletadó: oroszorszag.blog.hu/2008/04/22/a_moszkvai_metro
De ha eddig nem ismerted volna, jobb későn, mint soha. :) Tehát a moszkvai metró kedvelőinek ajánlom szeretettel!

Zsotza 2009.05.12. 13:43:12

Nagyon örülök,hogy ez a Blog "megszületett",K Ö S Z I !! :-)) Egyszuszra elolvastam,remélem lesz folytatás is! Szeretettel&tisztelettel:Zsotza

4/7 · http://viaminsk.blog.hu 2009.05.13. 10:48:45

@Zsotza:
én is köszi :). Folytatása olyan értelemben, hogy Belaruszba utaznék, idén már szinte biztosan nem lesz. Talán jövőre, egy nyári túrát nagyon szívesen szerveznék Minszk környékére.
Viszont jövőhéten indulok egy Nyugat-Balkán autós túrára, erről tervezek egy ennél sokkal rövidebb leírást, majd nemsokára kiteszem ide is a linkjét a blogra.